DIGITAL TECHNOLOGIES AND MENTAL HEALTH (1/3)
DIGITALNE TEHNOLOGIJE I
LJUDSKO ZDRAVLJE (1/3)
Birgitta Dresp-Langley,
PhD, Research director Centre National de la Recherche Scientifique, France
Deceptive interaction in AI-powered social media as the most destructive form of dark pattern,directly manipulating human mental autonomy. As a consequence, the psychological well-being of individuals and society is jeopardized.
Obmanjujuća interakcija u društvenim mrežama koje pokreće umjetna inteligencija kao najrazorniji oblik mračnog uzorka, koji direktno manipulira ljudskom mentalnom autonomijom Kao posljedica toga, psihičko blagostanje pojedinaca i društva je ugroženo
Abstract
Deceptive
design in AI-driven social media
Ljubljana/Paris, 25 February 2025
|
|
Abstrakt Prava
na dostojanstvo i slobodu misli (mentalna autonomija) su osnovna ljudska prava.
Oni podrazumijevaju osnovno pravo na mentalno zdravlje. Mogućnost da prava na
dostojanstvo, mentalnu autonomiju i, kao posljedicu, mentalno zdravlje mogu
biti ozbiljno ugroženi određenim digitalnim tehnologijama i umjetnom
inteligencijom (AI) je priznata u svjetskim razmjerima, ali se trenutni
pravni okviri još uvijek bore da izgrade regulatorne mjere koje u potpunosti
uzimaju u obzir uticaj digitalnih tehnologija i AI na mentalno zdravlje. Ovaj
narativni pregled počinje kratkim istorijskim pregledom koji naglašava zašto
su internet i AI podigli potencijal za individualnu i kolektivnu mentalnu
manipulaciju bivšim medijima masovne komunikacije na viši nivo. U kontekstu
trenutnog društva, mračni obrasci u komercijalnim digitalnim alatima su
uvjerljivo osmišljeni da manipuliraju potrošačkim izborima. Internet i
platforme društvenih medija iskorištavaju umjetnu inteligenciju za stvaranje
znakova okidača ovisnosti, lažnih sadržaja i obmanjujućih interakcija.
Digitalna tehnologija je otela našu mentalnu autonomiju i predstavlja
prijetnju mentalnom zdravlju i dobrobiti bez presedana, posebno djece i
mladih pojedinaca koji su povezani na duge sate danju i noću, što je sada
službeno priznato od strane međunarodnih zdravstvenih organizacija širom
svijeta. Problem je već došao do izražaja u novim oblicima kompulzivnog
ponašanja i ovisnosti (digitalna ovisnost) sa srodnim simptomima
anksioznosti, depresije, poremećaja spavanja, anhedonije, suicidalnih ideja.
Ovaj članak identifikuje psihološke mehanizme koji će vjerovatno objasniti
pogoršanje mentalnog zdravlja u digitalnom dobu u smislu uvjetovane
poslušnosti digitalnom autoritetu, de-individuacije, patološke adaptacije
mozga na kronični stres, sindroma nedostatka nagrađivanja (RDS) i naučene
bespomoćnosti. Ovi mehanizmi su nesvjesni, duboko ukorijenjeni u ljudskoj
neurobiologiji i oslanjaju se na mehanizam psihobiološke uvjetovanosti. Uvod Digitalna
tehnologija i umjetna inteligencija (AI) predstavljaju prijetnje ljudskom
pravu na slobodu mišljenja, identificirane u smislu prijetnji pravu da se ne
otkrivaju svoje misli, da se ne kažnjavaju za svoje misli i da se svojim
mislima ne manipuliše. Izgubiti slobodu mišljenja znači izgubiti dostojanstvo
i psihološki integritet na individualnom nivou, te socijalnu pravednost i povjerenje
na nivou društva. Pravo na slobodu misli i dostojanstvo zaštićeno je
međunarodnim pravom o ljudskim pravima, uz jasno razumijevanje da ono što
potonji želi osigurati jeste mentalna autonomija. U digitalnom društvu na
trenutnoj tehnološkoj skali, mentalna autonomija pojedinca u smislu
djelovanja nad njihovim mislima, postupcima i odlukama je ugrožena faktorima
koji se odnose na pristup informacijama, znanje i stručnost u domeni, te
individualno razumijevanje i pristup različitim tipovima digitalne
tehnologije i AI koji se trenutno koriste. Kao posljedica toga, kreatori
digitalne politike moraju u potpunosti preispitati svijest i sposobnost
pojedinca da djeluje. Svjetska zdravstvena organizacija Atlas mentalnog
zdravlja je 2021. godine formalno prepoznala nove oblike ovisnosti o
digitalnoj tehnologiji (povezani uređaji) kao svjetski problem, gdje
prekomjerne aktivnosti na mreži i korištenje interneta dovode do nemogućnosti
upravljanja vremenom, energijom i pažnjom tokom dana i stvaraju poremećene obrasce
spavanja ili nesanicu tokom noći. Kasnije je objavljeno da se ovaj problem
povećao širom svijeta tokom pandemije COVID-19. I Zakon o digitalnoj
sigurnosti i Zakon o umjetnoj inteligenciji Europske komisije imaju za cilj
jedinstven regulatorni okvir koji treba zaštititi pojedince, posebno mlade i
druge ranjive populacije, od prijetnji mentalne manipulacije i rizika za
mentalno zdravlje koje predstavljaju digitalna tehnologija i AI. Međutim,
nisu propisane jasne definicije mentalne manipulacije, odnosno rizika za
mentalno zdravlje koji bi morali biti ublaženi efektivnom regulativom. Ovaj
živi pijesak konceptualne nejasnoće u različitim pravnim tekstovima koji se
odnose na digitalnu tehnologiju i mentalno zdravlje nastaje zbog 1)
nesigurnosti u vezi s opštom definicijom onoga što treba razumjeti pod
mentalnim zdravljem s jedne strane, i 2) potpunog nerazumijevanja psiholoških
mehanizama u igri. Ovaj narativni pregled prati smjernice Univerziteta
Stanford i ima za cilj pružanje konceptualne pozadine za dalje istraživanje.
Pregledani su uvidi u fenomene i simptome koji prenose uticaj digitalne
tehnologije na mentalno zdravlje, psihološke mehanizme u igri i skup
odgovarajućih alata za testiranje za dalju kvantifikaciju u kliničkim i
eksperimentalnim istraživanjima. U istoriji komunikacije masovnih medija,
digitalizacija i veštačka inteligencija doneli su tehnologiju za mentalnu
manipulaciju daleko iznad onoga što je ranije bilo moguće. U 20. stoljeću
komunikacija u ljudskom društvu se kvantitativno i kvalitativno promijenila
izumom radija i njegovom upotrebom za oglašavanje i političku propagandu
izvan pukog javnog informisanja. Naši sistemi vjerovanja su suštinski
pristrasni našom ličnom istorijom i iskustvom, i skloni smo vjerovati u
valjanost određene vrste informacija, a ne druge na osnovu takve
pristrasnosti. Najjače pojačanje lažnih uvjerenja je, čisto i jednostavno,
samo ponavljanje lažnih činjenica i brojki u najvećoj mogućoj mjeri.
Ponavljanje lažne tvrdnje iznova i iznova čini je vjerodostojnom kroz psihološke
mehanizme koji igraju inkantaciju u plemenskim ritualima. Televizija i, u
konačnici, internet i mobilni telefon, s eksplozijom društvenih mreža i
chatbotova potaknutih raznim oblicima AI, progresivno su iznjedrili potpuno
novu vrstu tehnologije, idealno pogodne za praćenje ponašanja i manipulaciju
u najvećoj mogućoj mjeri. Intrinzično zdravi podražaji i senzacije iz
stvarnog svijeta kroz fizički kontakt s drugima i s materijalnom stvarnošću,
koji imaju mjerljivo pozitivan učinak na naše psihičko blagostanje,
zamijenjeni su cijelim univerzumom udaljene virtualne društvene stvarnosti i
obmanjujućih online interakcija. Tamni uzorci u aplikacijama za mobilne
telefone Tamni
obrasci su prvi put identifikovani u vezi sa ubjedljivim tehnološkim alatima
koji imaju za cilj da utiču na ponašanje korisnika u aplikacijama za mobilne
telefone. Prvi pokušaj kategorizacije predložen je već 2010. godine kako bi
se rasvijetlile zle prakse koje se koriste u dizajnu aplikacija za mobilne
telefone, gdje je DP već neko vrijeme preovlađivao. Prisustvo tamnih obrazaca
u UX dizajnu digitalnih platformi, web stranica i mobilnih aplikacija
identificirano je u 95% svih platformi i aplikacija povezanih s komercijalnim
poduhvatima. Tamni uzorak je definiran kao „korisnički interfejs koji je
pažljivo izrađen da navede korisnike da rade stvari koje obično ne rade“.
Tamni obrasci se oslanjaju na čvrsto razumijevanje nesvjesnih mehanizama
psiholoških stanja, i nikada nemaju na umu interes korisnika. Na primjer,
kompanije koje pokazuju dugačku listu politika privatnosti u mobilnim
aplikacijama iako potrošači nehotice pristaju da dijele više podataka nego
što su namjeravali. Agresivni komercijalni mračni obrasci uključuju prakse
koje tjeraju potrošača da nastavi s određenim koracima, donese odluke ili
izvrši određene zadatke bez slobode izbora, dok blagi tamni obrasci
ostavljaju mogućnost da se odustanu od procesa. Iznenađujuće, otkriveno je da
agresivne tamne obrasce korisnici mnogo bolje prihvaćaju od onih blagih,
vjerojatno zato što agresivni snažnije pokazuju ono što se može nazvati
digitalnim autoritetom. Digitalni autoritet, u kombinaciji s efektom noviteta
određene tehnološke aplikacije ili AI proizvoda, paradoksalno pomaže
prikrivanju suštinski zle namjere iza njih, što je slično psihološkom
fenomenu poznatom kao Milgramov efekat. Tamni obrasci omogućavaju veštačkoj
inteligenciji da na prevaru navede potrošače i korisnike da „rade ono što im
se kaže“ voljno i nekritički. Blagi tamni uzorci prisutni su u gotovo svim
komercijalno povezanim internetskim i mobilnim aplikacijama. Pojedinci svih
starosnih dobi širom svijeta već su se navikli da njima manipuliraju, što je
fenomen koji se naziva sljepoća mračnih obrazaca ili sljepoća za zlonamjerni
internet dizajn, sličan dobro poznatom fenomenu sljepoće promjena u
psihologiji. Normativne perspektive za analizu efekata mračnih obrazaca u
smislu njihovog potencijalno štetnog uticaja na potrošače i društvo je
predložio OECD, bez ikakvog dubljeg ispitivanja njihovih posledica na
psihičko blagostanje pojedinaca i društva. Ovdje su hitno potrebne jasne
radne hipoteze za izradu odgovarajućih regulatornih mjera. Također, ne
postoji univerzalno prihvaćena definicija koncepta mračnog uzorka, osim
razumijevanja da oni navode korisnike na donošenje odluka koje ne bi donijeli
da su u potpunosti informirani i sposobni da odaberu alternative ili im daju
mogućnost izbora. Ukratko, po svojoj manipulativnoj prirodi, tamni obrasci na
mreži ograničavaju individualnu slobodu izbora i svjesnu svijest koja je
neophodna „da se kaže ne“ procesu, proceduri ili proizvodu. Opšta uredba o
zaštiti podataka (GDPR) EU, koja obuhvata zahtjeve za jasnim informacijama,
transparentnošću, kontrolom svih podataka, narušena je mračnim obrascima u
digitalnoj tehnologiji i AI. Motivacije i namjere koje se mogu otkriti iza
uzorka digitalnog dizajna ili AI određuju da li sadrži tamne uzorke ili ne.
Aplikacije za mobilne telefone koriste tamne obrasce za postizanje poslovnih
ciljeva u virtuelnom prostoru u kojem ljudi provode većinu svog vremena. Uz
širu upotrebu online igara i interaktivnih platformi i društvenih medija
vođenih umjetnom inteligencijom, ušli smo u novi univerzum interakcije ljudi
s računalom, po prirodi manipulativnih, jer je cilj online platformi i
društvenih medija da zadrže ljude uključene. Tamni obrasci služe u svrhu
manipulacije korisnika da se ponašaju na određeni način, koji je često
suprotan njihovim interesima, s vremenom mijenja njihovu psihološku
sposobnost da percipira i uvjerljivo odlučuje i, u konačnici, može izazvati
promjene u ponašanju koje negativno utječu na pojedince i društvo u cjelini.
Dizajn internetskih igara i interaktivnih platformi jednostrano pogoduje
interesima njihovih kreatora. Varljiva interakcija kao opći mračni obrazac,
sveprisutan u dizajnu platforme društvenih medija i nemoguće ga je izdvojiti
na tehničkom nivou, potencirala je mentalnu manipulaciju u najvećoj mogućoj
mjeri. Zakon o digitalnim uslugama (DSA) Europske komisije prepoznaje
opasnosti tamnih obrazaca u digitalnoj tehnologiji i umjetnoj inteligenciji
(AI) za sigurnost i dobrobit ljudskih pojedinaca i društva. Neophodnost
njihove jedinstvene zakonske zabrane širom Evrope prepoznata je dalje u
Zakonu o veštačkoj inteligenciji. U njemu je subliminalno pripremanje
ponašanja mračnim obrascima u umjetnoj inteligenciji (AI) identificirano kao
tehnologija "visokog rizika" koja će biti zakonski zabranjena u
budućnosti čim naučni uvid u mehanizme u igri bude dostupan. Varljiv dizajn na
društvenim medijima vođenim AI Konvergencija ljudske inteligencije i veštačke inteligencije
ustupila je mesto varljivom prostoru relacionih interakcija između ljudi i
veštačke inteligencije. Ljudsko pranje mašina sa AI-om kao specifičan oblik
antropomorfizma predstavlja obmanjujući način korišćenja sistema i mašina sa
AI-om, dovodeći u zabludu organizacione zainteresovane strane i širu javnost
o pravim mogućnostima koje takve mašine poseduju. To je omogućilo propadanje
društvenih struktura i komunikacijskih procesa u pogledu posljedica, odgovornosti
i odgovornosti. Široko rasprostranjeni sajber kriminal i sajber-nesigurnost
navedeni su među deset najvećih globalnih rizika za društvo u naredne dvije
godine i kasnije na Svjetskom ekonomskom forumu 2024. AI prijeti demokratskim
aspektima formiranja povjerenja, te pristrasnosti i uništava kritične
društvene aspekte koji se odnose na nepovjerenje i njegove posljedice na
pojedince i društvo. Osim širenja lažnih informacija, porasta multimedije
kojom manipulira umjetna inteligencija, s masovnim prisustvom automatiziranih
naloga pokrećućih umjetnom inteligencijom i raznim oblicima štetnog sadržaja,
opasnosti na koje nailazimo kada smo izloženi takvom online ekosistemu
dozvoljeno je da se proliferiraju izvan nivoa koji se može kontrolirati. Ovo
je proizvelo novu, posebno zlu, vrstu mračnog uzorka: varljiva interakcija.
Možemo definirati obmanjujuće interakcije koje omogućavaju AI platforme u
smislu mrežnih kontakata i interaktivnih povratnih informacija koje korisnik
ne može kontrolirati, bilo zato što je kontakt sam po sebi lažan i stoga
obmanjujući [46], i/ili interakcija vara jer je prisilna, varljiva,
umanjujuća, neprijateljska, diskriminirajuća i manipulativna. Obmanjujuća
interakcija (Slika 1) navodi ljude da vjeruju da komuniciraju s drugim čovjekom
kada nisu, ili dozvoljavaju drugim članovima ljudske platforme da anonimno
kreiraju korisničke profile, dozvoljavajući im da lažu i/ili zlostavljaju
druge bez kazne. Ponovljena izloženost obmanjujućim interakcijama vođenim
algoritmom dovodi do mentalnih i bihevioralnih modifikacija, posebno kod
mladih. Ovo može imati nepovratne posljedice na percepciju, razumijevanje,
razmišljanje, misli, emocije, povjerenje i cjelokupno psihičko blagostanje
pojedinca na individualnom nivou i na nivou njihovih društvenih interakcija s
drugima u stvarnom svijetu (slika gore).
Ljubljana/Paris,
25 Februar 2025 |
To be continued / Nastaviće se
|
Abstract
|