REUTILIZACIJA OTPADA
(Aleksandar Knežević)
Kada čovjek pojede bananu, on proizvede otpad. Kada majmun pojede bananu, nema otpada. Stoga se postavlja opravdano pitanje ko je ovdje majmun. Stvar je u tome da majmun živi u prirodnom sistemu koji ne zna za otpad, a čovjek živi u društvenom sistemu gdje je nastanak otpada neminovan.
Kada govorimo o potrebi da je otpada manje ili da otpad postane ne-otpad koristimo termin upravljanje otpadom. Kao da mi kažemo otpadu: Skoči u kantu ili recikliraj se, a on nas posluša. Mi ne upravljamo otpadom, nego upravljamo ljudima sa aspekta otpada, a to se na engleskom jeziku kaže Waste management. Kako se riječ management ne može prevesti na naš jezik koji po našim ustavima ima čak sedam naziva, bilo bi ispravnije da se kaže menadžment otpada.
Menadžment otpada se oslanja na R-srategiju, čiji je cilj izbjegavanje nastanka otpada, smanjenje količine otpada ili povećanje interesa da se otpad koristi na drugom mjestu ili u druge svrhe.
R STRATEGIJA MENADŽMENTA OTPADA
Reuse – ponovna upotreba proizvoda
Repurpose - promijeniti namjenu proizvoda
Reduce – smanjiti količinu otpada
Repair – popravk umjesto bacanja u smeće
Reasambling – proizvodnja od dijelova uređaja koji višu nisu u funkciji
Reutilisation – korištenje dijela uređaja koji više nije funkciji u druge svrhe ili na drugom mjestu
Refilling – ponovno punjenje (boca)
Recycling – vraćanje otpada u isti tehnološki proces u kome je nastao prvobitni proizvod
Recovery – korištenje materijalne komponente iz otpada ili korištenje sive energije
Remodeling – popunjavanje udolina inertnim otpadnim materijalima
Replacement – zamjena sirovine kako bi se izbjegao otpad ili proizveo manje rizičan otpad
Reclamation – prečišćavanje tečnog sredstva kako bi mu se produžio vijek korištenja
Re-engineering – traženje drugačijeg rješenja koje bi proizvelo manje otpada.
Remediation - vraćanje deponije otpada u predhodno stanje Itd.
Tako se razlikuju primarni i sekundarni materijali. Primarni su materijali koji se izuzimaju i prirode. Sekundarni materijali su materijali na tržištu nastali po prestanku korištenja proizvoda – sekundarni materijali su upotrebljiv otpad, kao i materijali nastali primjenom R strategije.
Otpad je rizično dobro
Otpad je roba na tržištu, sa rizikom nepovoljnog uticaja na zdravlje i okolinu.
Kako se zove disciplina koja upućuje na R tehnike izbjegavanja otpada? Kultura građana, kultura struke i kultura vlasti?
U trgovini otpadom, ključno pitanje je ko kome šta plaća. Ukoliko se plaća vrijednost otpada kao robe, plaća kupac otpada. Ukoliko se plaća spriječavanje rizika, plaća proizvođač otpada. Stoga je želja proizvođača otpada, da njegov otpad ima vrijednost. Država treba da ima interes da što više vrsta otpada i količina ima tržišnu vrijednost.
Provjera znanja i kulture
Odgovorite – Šta mislite šta proizvođač boja i lakova treba da napiše na naljepnici na konzervi?
Odgovor: