KAD PROŠLOST ŠUTI

 /

/   WHEN THE PAST IS SILENT

 Prof. Dr. Arben Cici

Preuzeto / Taken from: IFIMES, Ljubljana



Historijska apatija mlađe generacije i izazov ponovnog buđenja kolektivne svijesti

U eri kojom dominira brza tehnologija, zavodljive društvene mreže i stalan protok privremenih informacija, jedna od najtiših žrtava ove moderne stvarnosti je historija. U današnje vrijeme, gdje sadašnjost vlada percepcijom, a budućnost se komercijalizira u obliku „sljedećih inovacija“, historija se sve više isključuje iz horizonta mlađe generacije. Mlađe generacije se sve više distanciraju od prošlosti, doživljavajući historiju kao daleku, dosadnu i često nebitnu za sadašnjost ili budućnost. Ovo isključivanje nije slučajno. Ovaj nedostatak interesa nije samo kulturni fenomen. To je rezultat kombinacije obrazovnih, kulturnih i tehnoloških faktora koji su mlade pretvorili u potrošače trenutnih informacija, a ne znanja s dubokim historijskim korijenima; to je pitanje koje fundamentalno utiče na obrazovanje, nacionalni identitet i društvenu koheziju. To je vitalni test s kojim se suočavaju društvo, vlada, škola i porodica. Pitanje koje moramo hitno postaviti je: zašto mladi ljudi više ne čitaju historiju i kakve posljedice to ima za društvo koje tvrdi da ide naprijed, a da ne razumije odakle dolazi?
 

Šta je historijska apatija?

Historijska apatija nije samo nedostatak radoznalosti o prošlosti. Definira se kao nedostatak aktivnog interesa, emocija ili posvećenosti znanju, razumijevanju i očuvanju kolektivnog iskustva koje proizlazi iz prošlosti zajednice, nacije ili čak čovječanstva u cjelini. Ova apatija nije samo ležerno zanemarivanje školskog predmeta, već često predstavlja dublju distancu od pripadnosti i kulturne svijesti. Špansko-američki filozof George Santayana (1905) rekao je da su „oni koji se ne sjećaju prošlosti osuđeni da je ponavljaju“, izjava koja otkriva posljedice distanciranja od historije.

Nažalost, ovaj osjećaj apatije postao je globalni fenomen i manifestuje se u nekoliko oblika: Nedostatak osnovnog znanja o ključnim historijskim događajima, neučešće u komemorativnim ili kulturnim aktivnostima, izbjegavanje čitanja historijskih knjiga i percepcija historije kao prisilne ili monotone ideologije neki su od najočitijih i najopasnijih oblika ovog izazovnog fenomena.


Koji su razlozi nedostatka interesa mlađe generacije za historiju?

Ovaj nedostatak interesa nije spontan. Neki od glavnih razloga su:

a. Promjena načina primanja informacija. Mladi ljudi danas ne uče kroz tradicionalne oblike prenošenja znanja. Način na koji mladi ljudi primaju informacije radikalno se transformirao u digitalnom dobu. Historija zahtijeva vrijeme, razmišljanje, dubinsko čitanje i složenu analizu, dok moderna kultura promovira brz, vizualan i fragmentiran sadržaj. TikTok, Instagram ili YouTube nude fragmente „zabavnih činjenica“, ali ne i historijsko značenje. Studije Linde M. McNeil pokazuju da je korištenje digitalnih medija značajno smanjilo sposobnost koncentracije i spremnost za čitanje dugih i složenih tekstova, uključujući historijske knjige.

b. Tradicionalna didaktika i nedostatak motivirajuće lične naracije. Mnogi obrazovni sistemi, uključujući i albanski, nastavljaju koristiti nastavne metode koje ne odgovaraju potrebama, zahtjevima, ukusima i interesima digitalnih generacija. Tekstovi su često suhoparni, dosadni, bez atraktivnog sistema i hronologije, ispunjeni datumima i imenima, a ne ljudskim pričama koje inspirišu i potiču empatiju i znatiželju za čitanje. Da bi se podstaklo interesovanje, historija se mora učiti kroz smislena pitanja i istraživanje moralnih dilema, kroz preplitanje sa sadašnjošću, a ne kroz suhoparan opis činjenica i događaja. (Barton & Levstik, 2004).

c. Politizacija historije. Kada se historija koristi i doživljava kao politički alat, kao narativ kojim upravlja svaka vladajuća sila, kao besmislena stranačka debata, a ne kao ogledalo istine, tada se među mladima formiraju nepovjerenje, ravnodušnost, pa čak i gađenje. U mnogim slučajevima, historija se uči selektivno, prema vladajućim većinama, veličajući neke ličnosti i ignorišući neugodne istine. Francuski akademik i historičar Pierre Nora majstorski opisuje ovaj fenomen zamagljivanja u svom remek-djelu „Les lieux de mémoire“, kao mjesta lažnog sjećanja, gdje historija postaje simbolična u službi nacionalnog mita, a ne istine.

d. Dominacija kulture potrošnje i neposrednog hedonizma. Današnja kultura promovira zabavu, lični uspjeh, nepromišljen i avanturistički model te ekstravagantnu, munjevitu i trenutnu dobit, stvarajući trajno stanje ometanja, zbunjenosti i zbunjenosti; suprotnost historijskom mišljenju i promišljanju koje zahtijeva strpljenje, koncentraciju, pažnju i duboko razmišljanje. Zbog toga se historija doživljava kao beskorisna, bezvrijedna i nezanimljiva za svakodnevni život.

Koje su psihološke i društvene posljedice historijske apatije?

U društvu u kojem mladi ljudi ne poznaju svoju historiju, posljedice su kritične i dugotrajne:

a. Erozija identiteta i pripadnosti. Mladi ljudi koji ne razumiju historiju svoje zemlje imaju manji osjećaj identiteta. Britanski historičar Eric Hobsbawm naglasio je da kolektivni identitet ne može postojati bez historijskog pamćenja. Bez zajedničkog narativa, zajednice se raspadaju u grupe izoliranih pojedinaca. Bez prepoznavanja korijena, generacija odrasta bez osjećaja pripadnosti. To slabi osjećaj građanske odgovornosti i društvene solidarnosti.

b. Neuspjeh u analizi sadašnjosti. Historija nije samo učenje o tome šta se dogodilo, već razumijevanje zašto se dogodilo i kako se mogu izbjeći katastrofe poput ratova, diskriminacije, diktatura. Studije o historijskom obrazovanju pokazuju da nedostatak historijske analize dovodi do formiranja amorfnog društva nesposobnog da razumije korijene današnjih negativnih pojava, poput populizma, ekstremnog nacionalizma i autoritarizma. Ova pasivnost postaje novi oblik građanske nepismenosti, što ugrožava kvalitet demokratije.

c. Prostor za manipulaciju i dezinformacije. Generacija koja odrasta s nedostatkom historijskog znanja i bez potrebnog i dubinskog historijskog znanja formira cijelo društvo u kojem je lakše manipulirati lažnim narativima, površnom propagandom i zlonamjernim informacijama. Postaje ranjivija na simulirane narative, populizam i namjerne dezinformacije, gubeći suštinu lutanja u plićaku. Historičar Timothy Snyder upozorio je da je u tom smislu historijsko obrazovanje sastavni dio otpora dezinformacijama i očuvanja pravednog javnog okruženja, te da u nedostatku historije, mitovi dobivaju na moći. U suprotnom, stvorit će se ono što historičari s pravom nazivaju „digitalnom historijskom nepismenošću“.
    

Šta se može učiniti da se ponovo probudi interes za historiju?

Ovaj problem nije neizlječiv i nepovratan. Postoji nekoliko efikasnih načina za promovisanje historijskog angažmana digitalnih generacija i današnjeg društva:

a. Reforma nastavnog plana i programa historije. Novi didaktički pristup treba da se fokusira na kritičko razmišljanje i izgradnju interesa za historiju. Upotreba „konceptualne historije“ danas je jedna od najuspješnijih metoda u privlačenju mlađe generacije historiji. Ovaj novi pristup pomaže učenicima da razmišljaju kao historičari, a ne samo da uče kao studenti. Na ovaj način možemo i trebamo preći sa načina podučavanja zasnovanog na pamćenju činjenica na narativni, analitički i ljudski pristup historiji. Mladi ljudi trebaju razumjeti ne samo „šta“ se dogodilo, već i „kako“ i „zašto“ se dogodilo.

b. Tehnologija kao alat, a ne kao prepreka. Aplikacije virtuelne stvarnosti koje simuliraju historijske događaje, interaktivni dokumentarci ili platforme poput „Suočavanje s historijom i sobom“ mogu približiti historiju mlađoj generaciji. Korištenje tehnologije na refleksivan način može poboljšati apsorpciju historijskog sadržaja. Tehnologija može postati snažan pedagoški saveznik. Umjesto da tražimo povratak u svijet bez digitalizacije, trebali bismo istražiti mogućnosti koje tehnologija nudi za historijsku interakciju. Platforme poput podkasta, mobilnih aplikacija za muzeje i virtuelne stvarnosti također mogu približiti historiju mlađoj generaciji na njihovom jeziku.

c. Historija iz zajednice i emocionalna uključenost. Historija ne pripada samo carevima, političkim vođama, ratovima i miru. Lične naracije su moćni oblici obrazovanja. Genocid, diktature, egzodus, otpor, kada ih pričaju preživjeli ili članovi porodice, svjedočanstva iz prve ruke, imaju snažan utjecaj na svijest mladih ljudi i posljedično na društvenu svijest. Važnost „samonaracije“, razumijevanje historije kao ljudskog iskustva, veza između autobiografije i historije moćan je alat za ponovno buđenje empatije, pažnje, interesa i građanske odgovornosti.

d. Aktivacija kroz projekte i aktivno pamćenje. Uključivanje mladih u projekte obnove mjesta od historijske vrijednosti, spomenike žrtvama prošlih režima, izložbe ili samostalna historijska istraživanja može stvoriti lične veze s historijom i probuditi njihov interes i svijest o pripadnosti i nacionalnoj historijskoj baštini. Njihovo učešće u projektima sjećanja (posjete koncentracionim logorima, memorijalnim spomenicima, izložbama) ima veliki utjecaj na historijsko obrazovanje i pomaže njihovom građanskom formiranju. Historijsko pamćenje nije samo stvar komemorativnog kalendara, već osnova za izgradnju svjesnog građanstva, koje odbija ponavljati greške iz prošlosti.

Primjeri i konkretna iskustva iz različitih zemalja

Trenutno je u Njemačkoj historijsko obrazovanje o nacističkom periodu i Holokaustu postalo suštinski dio nastavnog plana i programa i tretira se autentično, odgovorno i interaktivno. Kako bi se pomoglo historijskom obrazovanju, redovno se organizuju posjete spomen-obilježjima i etičke diskusije o historiji Drugog svjetskog rata. U Finskoj je u metodama historijskog narativa postalo norma promoviranje otvorene, nenarativne i isključivo nacionalne historije, već kritičke i refleksivne. Južna Koreja je primjer kako se historija može kombinirati s digitalnim obrazovanjem i animiranim dokumentarcima za mlade ljude, što će doprinijeti formiranju njihove historijske svijesti i interesa za poznavanje prošlosti. Gdje god postoji svijest o ovom pitanju, vannastavne posjete nisu formalne, izleti učenika u različite gradove su tematski, a njihova putovanja na turističke lokacije su interaktivni angažman.
    

Uloga institucija i porodice

Historijsko obrazovanje je kolektivna misija. Rekonstrukcija historijskog interesa ne može se zasnivati samo na školama. Univerziteti, biblioteke, mediji, nevladine organizacije i sami roditelji moraju izgraditi duh, klimu i okruženje u kojem se historija raspravlja, cijeni i doživljava kao dio svakodnevnog života.

Nažalost, iz mnogo razloga, roditelji danas ne čitaju historiju sa svojom djecom, mediji ne emituju dovoljno kvalitetnih dokumentarnih filmova i obrazovnih programa, omladinski centri ne organizuju historijske debate, pozorišne predstave na historijske teme, posjete muzejima, nevladine organizacije vrlo rijetko fokusiraju svoje projekte na historijska pitanja i transparentnost prema njima.

U Albaniji, nadležne institucije, Ministarstvo obrazovanja i sporta, nadležni obrazovni direktorati, kako bi povratili interes mladih za historiju, moraju vratiti predmet historije sa inferiornog, gotovo opcionog, na prioritetni položaj u nastavnim planovima i programima srednjih škola, uključujući i maturski ispit. Ove nadležne institucije morat će biti vrlo pažljive pri odabiru kriterija, ne samo za nastavno osoblje za predmet historija u ovim školskim ciklusima, već i za udžbenike i metode podučavanja. Kontinuirano, to zahtijeva implementaciju politika podsticaja za studente koji studiraju historiju na univerzitetu, njihovo zapošljavanje i specijalizaciju u relevantnim oblastima.

Konačno, historija je više od prošlosti. Ona je ogledalo u kojem možemo vidjeti sebe, alat za razumijevanje sadašnjosti i izgradnju bolje budućnosti. Ako mladi ljudi više ne čitaju historiju, onda rizikujemo da stvorimo generacije koje ne poznaju sebe i koje su slijepe za cikluse nepravde, mržnje i ponavljanja tragedija. „Za naciju, historija nije samo prošlost, već i put u budućnost. Zaboravljanje je samoubistvo identiteta“, upozorava Ismail Kadare u svom djelu „Neslaganje“.

Mladi ljudi nisu po prirodi apatični, već su proizvod društva koje im često uskraćuje vezu sa njihovim korijenima. Obnova odnosa s historijom zahtijeva više od obrazovne reforme; zahtijeva kulturni pomak, nastavak međugeneracijskog dijaloga i novi narativ, koji gradi most između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Oživljavanje interesa za historiju je također kulturna i društvena misija. Nije lako, ali je neophodno. Jer kada prošlost šuti, budućnost rizikuje da progovori jezikom ponovljenih grešaka.

Ljubljana/Tirana, 29.juli 2025

 

The historical apathy of the younger generation and the challenge of reawakening the collective consciousness

In an era dominated by fast-paced technology, seductive social networks and a constant flow of temporary information, one of the most silent victims of this modern reality is history. In nowadays, where the present rules perception and where the future is commercialized in the form of “next innovations”, history is increasingly being excluded from the horizon of the younger generation. Younger generations are increasingly distancing themselves from the past, perceiving history as distant, boring and often irrelevant to the present or the future. This exclusion is not accidental. This lack of interest is not just a cultural phenomenon. It is the result of a combination of educational, cultural and technological factors that have turned young people into consumers of instant information rather than knowledge with deep historical roots; it is an issue that fundamentally affects education, national identity and social cohesion. It is a vital test facing society, government, school and family. The question we must urgently ask is: why do young people no longer read history and what consequences does this have for a society that claims to move forward without understanding where it comes from?

What is historical apathy?

Historical apathy is not simply a lack of curiosity about the past. It is defined as a lack of active interest, emotion, or commitment to knowledge, understanding, and preserving the collective experience that stems from the past of a community, nation, or even humanity as a whole. This apathy is not just a casual disregard for a school subject, but often represents a deeper distance from belonging and cultural awareness. The Spanish-American philosopher George Santayana (1905) said that “those who cannot remember the past are condemned to repeat it,” a statement that reveals the consequences of distancing oneself from history.

Unfortunately, this feeling of apathy has become a global phenomenon and manifests itself in several forms:

Lack of basic knowledge about key historical events, non-participation in commemorative or cultural activities, avoidance of reading historical books, and the perception of history as a forced or monotonous ideology are some of the most obvious and dangerous forms of this challenging phenomenon.
    

What are the reasons for the lack of interest of the younger generation in history?

This lack of interest is not spontaneous. Some of the main reasons are:

a. Changing the way of receiving information. Young people today do not learn through traditional forms of knowledge transmission. The way young people receive information has been radically transformed in the digital age. History requires time, reflection, in-depth reading and complex analysis, while modern culture promotes fast, visual and fragmented content. TikTok, Instagram or YouTube offer fragments of “fun facts” but not historical meaning. Linda M. McNeil’s studies show that the use of digital media has significantly reduced the capacity to concentrate and the willingness to read long and complex texts, including history books.

b. Traditional didactics and the lack of a motivating personal narrative. Many educational systems, including the Albanian one, continue to use teaching methods that do not match the needs, demands, tastes and interests of the digital generations. Texts are often dry, dull, without an attractive system and chronology, filled with dates and names rather than with human stories that inspire and encourage empathy and curiosity to read. To stimulate interest, history must be learned through meaningful questions and through the exploration of moral dilemmas, through interweaving with the present, not through a dry description of facts and events. (Barton & Levstik, 2004).

c. Politicization of history. When history is used and perceived as a political tool, as a narrative controlled by every ruling power, as a meaningless party debate and not as a mirror of the truth, then distrust, indifference and even disgust are formed among young people. In many cases, history is learned selectively, according to the ruling majorities, glorifying some figures and ignoring unpleasant truths. The French academic and historian Pierre Nora masterfully describes this fogging phenomenon in his masterpiece “Les lieux de mémoire”, as places of a false memory, where history becomes symbolic in the service of the national myth, not the truth.

d. The dominance of the culture of consumption and immediate hedonism. Today’s culture promotes entertainment, personal success, the reckless and adventurous model and the flamboyant, lightning-fast and instant gain, creating a permanent state of distraction, confusion and bewilderment; the opposite of historical thought and reflection that requires patience, concentration, attention and deep reasoning. This makes history perceived as useless, worthless and uninteresting for everyday life.

What are the psychological and social consequences of historical apathy?

In a society where young people do not know their history, the consequences are critical and long-lasting:

a. Erosion of identity and belonging. Young people who do not understand the history of their country have less of a sense of identity. The British historian Eric Hobsbawm emphasized that collective identity cannot exist without historical memory. Without a shared narrative, communities disintegrate into groups of isolated individuals. Without recognition of roots, a generation grows up without a sense of belonging. This weakens the sense of civic responsibility and social solidarity.

b. Failure to analyze the present. History is not simply about learning what happened, but about understanding why it happened and how disasters such as wars, discrimination, dictatorships can be avoided. Studies on historical education show that the lack of historical analysis leads to the formation of an amorphous society incapable of understanding the roots of today’s negative phenomena, such as populism, extreme nationalism and authoritarianism. This passivity becomes a new form of civic illiteracy, which endangers the quality of democracy.

c. Space for manipulation and disinformation. A generation that grows up with a lack of historical knowledge and without the necessary and in-depth historical knowledge forms an entire society that is more easily manipulated by false narratives, superficial propaganda and malicious information. It becomes more vulnerable to simulated narratives, populism and intentional misinformation, losing the essence to wander in the shallows. The historian Timothy Snyder warned that in this sense, historical education is integral to resisting disinformation and preserving a fair public environment, and that in the absence of history, myths gain power. Otherwise, it will be created what historians rightly call “digital historical illiteracy”.
    

What can be done to rekindle interest in history?

This problem is not incurable and irreversible. There are several effective ways to promote historical engagement of digital generations and today's society:

a. Reforming the history curriculum. The new didactic approach should focus on critical thinking and building interest in history. The use of “conceptual history” is today one of the most successful methods in attracting the younger generation to history. This new approach helps students think like historians, not just learn like students. In this way, we can and should move from a teaching way based on memorizing facts to a narrative, analytical and human approach to history. Young people need to understand not only “what” happened, but “how” and “why” it happened.

b. Technology as a tool, not as a barrier. Virtual reality applications that simulate historical events, interactive documentaries or platforms like “Facing History and ourselves” can bring history closer to the younger generation. Using technology in a reflective way can improve the absorption of historical content. Technology can become a powerful pedagogical ally. Instead of asking to return to a world without digitalization, we should explore the possibilities that technology offers for historical interaction. Platforms like podcasts, mobile applications for museums and virtual reality can also bring history closer to the younger generation in their own language.

c. History from the community and emotional involvement. History does not only belong to emperors, political leaders, wars and peace. Personal narratives are powerful forms of education. Genocide, dictatorships, exodus, resistance, when told by survivors or family members, first-hand testimonies, have a strong effect on the consciousness of young people and consequently on the social one. The importance of the “self-narrative”, the understanding of history as a human experience, the connection between autobiography and history is a powerful tool for reawakening empathy, attention, interest and civic responsibility.

d. Activation through projects and active memory. Involving young people in projects for the restoration of places of historical value, memorials for the victims of past regimes, exhibitions or independent historical research can create personal connections with history and awaken their interest and awareness of belonging and national historical heritage. Their participation in memory projects (visits to concentration camps, memorial monuments, exhibitions) has a great impact on historical education and helps their civic formation. Historical memory is not just a matter of the commemorative calendar, but the basis for building a conscious citizenship, which refuses to repeat the mistakes of the past.
    

Examples and concrete experiences from different countries

Currently in Germany, historical education on the Nazi period, on the Holocaust has become an essential part of the curriculum and is treated with authenticity, responsibility and interactive methods. To help historical education, visits to memorials and ethical discussions on the history of World War II are regularly organized. In Finland, in the methods of historical narrative, it has become the norm the promotion of open, non-narrative and purely national history, but critical and reflective one. South Korea is an example of how history can be combined with digital education and animated documentaries for young people to benefit the formation of their historical consciousness and interest in knowing the past. Wherever there is awareness of this issue; extracurricular visits are not formal, students' excursions to different cities are thematic and their trips to tourist sites are interactive engagement.
 

The role of institutions and the family

Historical education is a collective mission. The reconstruction of historical interest cannot be based only on schools. Universities, libraries, media, NGOs and parents themselves must build a spirit, a climate and an environment where history is discussed, appreciated and experienced as part of everyday life.

Unfortunately, for many reasons, parents today do not read history with their children, the media do not broadcast enough quality documentaries and educational programs, youth centers do not organize historical debates, theatre performances on historical topics, visits to museums, NGOs very rarely focus their projects on historical issues and transparency towards them.

In Albania the responsible institutions, the Ministry of Education and Sports, the relevant educational directorates, in order to regaining young people's interest in history, must return the subject of history from an inferior, almost optional, position to a priority one in the curricula of secondary education and high schools, including the graduation exam. These responsible institutions will need to be very attentive in selecting criteria, not only for the teaching staff for the history subject in these school cycles, but also for the textbooks and teaching methods. Continuously, it requires the implementation of incentive policies for students studying history in the university, their employment and specialization in the relevant fields.

Finally, history is more than the past. It is a mirror in which we can see ourselves, a tool for understanding the present and building a better future. If young people no longer read history, then we risk producing generations that do not know themselves and who are blind to the cycles of injustice, hatred and the repetition of tragedies. “For a nation, history is not only the past, but also the path to the future. Forgetting it is identity suicide,” warns Ismail Kadare in his work “Disagreement.”

Young people are not apathetic by nature, but are the product of a society that often denies them the connection to their roots. Rebuilding the relationship with history requires more than educational reform; it requires a cultural shift, a resumption of intergenerational dialogue and a new narrative, which builds a bridge between the past, the present and the future. Reviving interest in history is also a cultural and social mission. It is not easy, but it is necessary. Because when the past is silent, the future risks speaking with the language of repeated mistakes.

 Ljubljana/Tirana, 29 July 2025
 

Popularni postovi s ovog bloga

MALA ŠKOLA KULTURE I SUBKULTURE GOVORA

JAVNO PRIZNAJEM - JA SAM JEDAN OD ODGOVORNIH ZA RASPAD JUGOSLAVIJE

BOSANSTVO JE BUDUĆNOST BOSNE

FEDERALNA ELEKTRO DEMOKRATIJA JEDNAKO VEĆI RAČUNI ZA ELEKTRIČNU ENERGIJU