PRIPRAVNOST ZA KRIZE U BOSNI I HERCEGOVINI (2/2) Sesija Kruga 99 - 2025-04-27 |
|
CRISIS PREPAREDNESS IN BOSNIA AND HERZEGOVINA (2/2) Krug 99 Session – April 27, 2025 |
Preslagivanje
internacionalnih odnosa Radikalno
suočeni sa obrisima novog svjetskog poretka zasnovanog na snazi oružane sile,
puke osionosti u internacionalnim odnosima i pretenzijama u osvajanja tuđih
teritorija, na odbacivanju ljudskih prava i reciprociteta u odnosima između
suverenih država, čitav svijet se budi iz sna o nepovredivosti državnih
granica i mira. Nas u BiH
ne mogu mimoići turbulencija u svijetu, a posebno Evrope čiji smo prirodni i
sastavni dio. Sama Europska komisija je predstavila strategiju
za pripravnost EU-a u slučajevima prirodnih katastrofa, kibernetičkih napada,
geopolitičkih kriza. Mi koju smo već u
kriznim okolnostima i zbog izazova koje nosi državni udar, moramo odmah
poduzeti konkretne korake. Stanovništvo ne smije bespomoćno strepiti od
nadolazećih opasnosti. Plazimo od toga da su ograničene mogućnosti djelovanja sa
državnog nivoa vlasti zbog političkih blokada, izuzev onoga što je već
definisanodržavnim zakonima. Međutim, sistem
pripravnosti građana i institucija u krizama može sei mora
uspostavljati i kroz dogradnju postojećeg institucionalnog okvira i
djelovanja od opština, kantona ka višim nivoima vlasti. Pripravnost na krize
treba shvatiti kao obavezu i kulturu predupređenja opasnosti. Prijedlog
„Kruga 99“ Zbog toga „Krug 99“ predlaže i inicira: 1, Da se
pristupi izradi strategije za izgradnju aktivnog sistema pripravnosti za sve krizne situacije koje mogu masovno
ugroziti stanovništvo bilo da su one izazvane prirodnim nepogodama ili
opasnostima od nasilnih incidenata i rata. 2. Da se
održe sjednice opštinskih vijeća, kantonalnih skupština i viših nivoa vlasti
na kojima bi se izvršila procjena opšteg sigurnosnog stanja i mogućih izazova
u predstojećem vremenu, te utvrdila strategija i operativni planovi na
izgradnji aktivnog sistema pripravnosti od osnovnih ćelija društva ka višim
nivoima organizacije države. 3. Da se
u definisanju ključnih ciljeva strategije projektuje i
osigura funkcioniranje osnovnih usluga poput bolnica, škola, prometa,
telekomunikacija, energenata, osiguraju zalihe kritične oprema i materijala
te prirodnih resursa, poput vode. 4. Da se razmotriti
potreba i mogućnost donošenja pravilnika ili Zakona o pripravnosti kojim bi
se na zajedničkim standardima i mjerljivim ciljevima ojačala otpornost
ključnih funkcija društva. Pripremljenost i sigurnost moraju biti
ukomponirani i uključeni u politike, programe, edukacije i medije. Treba
organizovano utjecati na temeljitu promjenu načina razmišljanja i odnosa
prema pripravnosti. Uloga medija, obrazovnog sistema, političkih stranaka, organizacija
civilnog društva u tome je od najvišeg značaja.
5.
Da se koordinacija odgovora na krizne situacije mora implementirati izvođenjem redovitih vježbi pripravnosti na
svim nivoima, od mjesnih zajednica do viših institucija vlasti i
organizovanosti društva, od civilne
zaštite, policije, sigurnosti, zdravstvenih radnika i vatrogasaca te
olakšavanjem ulaganja u dvojnu namjenu saradnje.
6.
Da
se pristupi organizovanju masovne Civilne zaštite polazeći od obaveza svakog
građanina, mjesne zajednice, opštine, kantona do viših nivoa vlasti. Masovna
i dobro organizovana Civila zaštita jeste jedan od ključnih faktora
predupređenja i otklanjanja najtežih posljedica kriza ma koje vrste. Mora
biti propisana građanska odgovornost za učešće u jedinicama civilne zaštite
od mjesne zajednice do drugih nivoa organizovanja.
7.
Da civilna i obrambena pripravnost i spremnost doprinesu i suočavanju sa
današnjim rastućim sigurnosnim izazovima – u zdravstvu, migracijama,
tehnološkoj sigurnosti, klimi, obrani ili privredi.
8. Da se uspostave krizni
centri na svim nivoima vlasti kako bi se poboljšala integracija među
postojećim kriznim mehanizmima. Treba ostvariti veću suradnju između oružanih
snaga i civilne zaštite, redovitu provedbu vježbi pripravnosti u kojima bi
sudjelovale i oružane snage, civilna zaštita, policija, sigurnosne agencije,
zdravstveni radnici i vatrogasci.
9. Da se po uzoru na EU
pozovu građani da osiguraju nužne zalihe za najmanje tri dana. Građani bi
trebali imati pripremljenu zalihu nužnih stvari s kojima mogu preživjeti tri
dana, što je već uobičajena praksa u nekim evropskim zemljama.
10. U školske programe
treba da se uvedu lekcije o pripravnosti, obavezna kibernetička pismenost o
zaštiti, medijska pismenost i da se u ustanovi Dan pripravnosti s ciljem
podizanja svijesti o važnosti toga pitanja. U osnovnim srednjim školama i
fakultetima uvesti predmete u vezi sa civilnom zaštitom, odnosno odbrane i zaštite, hitne pomoći,
sigurnosne kulture, sajber kulture,
topografije-izviđanja, te pojačati sportske i streljačke aktivnosti kroz
klubove.
11. Da se posebna pažnja posveti zaštiti
šumskih i ostalih prirodnih resursa od neprijateljskih ugrožavanja, posebno u
otkrivanju podmetanja paljevina koje se koriste kao masovno sredstvo za
slabljenje državnih resursa i ugrožavanje društava, institucija i sistema.
12.
Da se preporuči da se važni resursi poput energetskih, putnih, vodenih,
zdravstvenih, telekomunikacijskih sistema u situacijama ugroze (prirodne elementarne nepogode, pandemijske prijetnje, neprijateljsko
djelovanje..) stave pod zaštitu i upravu državnih institucija svih nivoa zbog
mogućih zloupotreba i manipulacija kojima su izložene privatne korporacije i
privatni interesi.
13.
Da
se posebna pažnja posveti hibridnim i kibernetičkim napadima koje podržavaju
neprijateljske strukture i države i širiti svijest o tome. Za to je potrebno predvidjeti
medijsku i digitalnu edukaciju stanovništva.
14. Da jedan od napora
bude uspostava sistema za rano upozoravanje na svim nivoima kako bi se
poboljšalo praćenje i reagiranje na prijetnje bilo koje vrste.
15. Da privatni sektor preuzme ulogu ne samo
dijeljenja informacija nego i u strateškom planiranju, anticipaciji rizika i
obuci zaposlenika. Mora se poticati
suradnja javnog i privatnog sektora u strateškim područjima poput
kibernetičke sigurnosti te uskladiti potrebe tržišta rada s obrazovnim
programima. To uključuje i politike zaliha koja bi uključivala resurse za
hitne slučajeve, poput poplava ili pandemija, medicinske potrepštine,
kritične sirovine, energetsku opremu te
hranu i vodu. Treba predvidjeti kombinaciju centraliziranih zaliha i doprinosa privrednih subjekata, a
posebno osiguranja kritičnih lijekova.
16.
Da
se izvrši inspekcija postojećih i izvrše pripreme skloništa za stanovništvo i
osiguravanje boravka velikih skupina ljudi u vanrednim okolnostima u
objektima koji su namijenjeni za zaštitu od prirodnih ili oružanih opasnosti.
17. Da se kroz ciljane
informativne kampanje, obrazovne programe i dostupne internetske resurse
poboljša sigurnosna kultura i javna svijesti o rizicima . Napori se moraju
usredotočiti na osnaživanje građana za poduzimanje proaktivnih mjera na
pripremama za krize, kao što je izrada planova za hitne slučajeve kućanstava
i skladištenja osnovnih zaliha.
18. Da se sačine
sveobuhvatna i konkretna uputstva za građane o aktivnoj pripravnosti za
potencijalne krize, uključujući i one koje se odnose na konflikt.
19. Da se pokrene novi zamah u
naučno istraživačkom radu za potrebnim aplikativnim rješenjima, koja sada
postaju nužna potreba i šansa za nauku. Naša namjenska industrija u
kooperaciji sa postojećim ili novim proizvodnim i naučno istraživačkim
centrima ima jedinstvenu priliku vlastitog zamaha kako u ekonomsko -komercijalnom
tako i razvojno sigurnosnom smislu. Produktivna saradnja IT sektor, privrede
i namjenske industrije moraju u sadašnjim okolnostima biti više i u funkciji
državnog razloga i interesa.
Sve složenije krize i
izazovi koji se ne mogu zanemariti, od opisanih i rastućih geopolitičkih
napetosti i sukoba, hibridnih i kibernetičkih prijetnji, stranih
informacijskih manipulacija i uplitanja, do klimatskih promjena i sve češćih
prirodnih katastrofa. Krizne situacije se dešavaju svaki dan i kod nas i
širom svijeta. To mogu biti događaji koji se dešavaju brzo i završavaju za
nekoliko sati, ili se mogu razviti i nastaviti tokom nekoliko dana i mjeseci
i godina. A posebno oni koji predstavljaju opštu opasnost najširih razmjera,
kao što su ratni sukobi. Državne institucije od nižeg ka višem nivou moraju
biti spremne zaštititi svoje građane i ključne društvene funkcije koje su
odlučujuće za društveni i državni poredak i svakodnevni život.. Pripremite se za krizne situacije Zbog toga je Krug 99
sačinio i detaljnoUputstvo za
pripravnost građanapod naslovom
„Pripremite se za krizne
situacije!“. Vjerujemo da ćemo u daljem radu i narednim sesijama doći
i do obimnije „Bijele knjige“ o pripravnosti na krize i sigurnost u BiH. |
|
Reorganizing international relations Radically faced with the outlines of a new
world order based on the power of armed force, mere dependence in
international relations and pretensions to conquer foreign territories, on
the rejection of human rights and reciprocity in relations between sovereign
states, the entire world is waking up from the dream of the inviolability of
state borders and peace. We in BiH cannot escape the turbulence in
the world, and especially in Europe, of which we are a natural and integral
part. The European Commission itself has presented a strategy for EU
preparedness in cases of natural disasters, cyber attacks, geopolitical
crises. We, who are already in crisis circumstances and due to the challenges
posed by the coup d'état, must immediately take concrete steps. The
population must not helplessly fear the coming dangers. We are afraid that the possibilities of
action at the state level of government are limited due to political
blockades, except for what is already defined by state laws. However, a
system of preparedness of citizens and institutions in crises can and must be
established through the expansion of the existing institutional framework and
action from municipalities, cantons to higher levels of government. Crisis
preparedness should be understood as an obligation and a culture of risk
prevention. Proposal of the “Circle 99” Therefore, the “Circle 99” proposes and
initiates: 1, To begin developing a strategy for
building an active preparedness system for all crisis situations that may
massively endanger the population, whether they are caused by natural
disasters or threats from violent incidents and war. 2. To hold sessions of municipal councils,
cantonal assemblies and higher levels of government to assess the general
security situation and possible challenges in the coming period, and to
determine a strategy and operational plans for building an active
preparedness system from the basic cells of society to higher levels of state
organization. 3. To define the key goals of the strategy
to design and ensure the functioning of basic services such as hospitals,
schools, transport, telecommunications, energy sources, ensure supplies of
critical equipment and materials and natural resources, such as water. 4. To consider the need and possibility of
adopting a rulebook or a Law on Preparedness that would strengthen the
resilience of key functions of society based on common standards and
measurable goals. Preparedness and security must be integrated and included
in policies, programs, education and media. There needs to be an organized
influence on a fundamental change in the way of thinking and attitudes
towards preparedness. The role of the media, the education system, political
parties, civil society organizations in this is of the utmost importance. 5. That the coordination of responses to
crisis situations must be implemented by conducting regular preparedness
exercises at all levels, from local communities to higher institutions of
government and the organization of society, from civil protection, police,
security, health workers and firefighters, and by facilitating investments in
dual-purpose cooperation. 6. That the organization of mass Civil
Protection should be approached based on the obligations of every citizen,
local community, municipality, canton to higher levels of government. Mass
and well-organized Civil Protection is one of the key factors in preventing
and eliminating the most severe consequences of crises of any kind. Civil
responsibility for participation in civil protection units from local
communities to other levels of organization must be prescribed. 7. That civil and defense preparedness and
readiness contribute to facing today's growing security challenges - in
health, migration, technological security, climate, defense or economy. 8. To establish crisis centers at all levels
of government in order to improve integration among existing crisis
mechanisms. There should be greater cooperation between the armed forces and
civil protection, regular implementation of preparedness exercises in which
the armed forces, civil protection, police, security agencies, health workers
and firefighters would participate. 9. Following the example of the EU, citizens
should be invited to secure necessary supplies for at least three days.
Citizens should have a prepared supply of necessary things with which they
can survive for three days, which is already a common practice in some
European countries. 10. Lessons on preparedness, compulsory cyber
literacy on protection, media literacy should be introduced into school
programs and Preparedness Day should be established with the aim of raising
awareness of the importance of this issue. In primary and secondary schools
and faculties, introduce subjects related to civil protection, i.e. defense
and protection, emergency assistance, security culture, cyber culture,
topography-reconnaissance, and increase sports and shooting activities
through clubs. 11. That special attention be paid to the
protection of forest and other natural resources from hostile threats,
especially in detecting arson attacks that are used as a mass means of
weakening state resources and endangering societies, institutions and
systems. 12. That it be recommended that important resources
such as energy, road, water, health, telecommunications systems in situations
of threat (natural disasters, pandemic threats, hostile actions, etc.) be
placed under the protection and management of state institutions at all
levels due to possible abuses and manipulations to which private corporations
and private interests are exposed. 13. That special attention be paid to hybrid
and cyber attacks that support hostile structures and states and to raise
awareness about them. For this, it is necessary to foresee media and digital
education of the population. 14. That one of the efforts be the
establishment of an early warning system at all levels in order to improve
monitoring and response to threats of any kind. 15. That the private sector take on a role
not only in information sharing but also in strategic planning, risk
anticipation and employee training. Cooperation between the public and
private sectors in strategic areas such as cyber security must be encouraged
and the needs of the labor market aligned with educational programs. This
includes stockpile policies that would include resources for emergencies such
as floods or pandemics, medical supplies, critical raw materials, energy
equipment, and food and water. A combination of centralized supplies and
contributions from economic entities should be foreseen, especially the
insurance of critical medicines. 16. To inspect existing and prepare shelters
for the population and to ensure the accommodation of large groups of people
in emergency situations in facilities intended for protection against natural
or armed hazards. 17. To improve security culture and public
awareness of risks through targeted information campaigns, educational
programs and available online resources. Efforts must focus on empowering
citizens to take proactive measures in preparing for crises, such as
developing household emergency plans and stockpiling essential supplies. 18. To develop comprehensive and concrete
instructions for citizens on active preparedness for potential crises,
including those related to conflict. 19. To launch a new momentum in scientific
research work for the necessary applied solutions, which are now becoming an
urgent need and an opportunity for science. Our specialized industry, in
cooperation with existing or new production and scientific research centers,
has a unique opportunity to gain momentum both in economic and commercial
terms and in terms of development and security. Productive cooperation
between the IT sector, the economy and specialized industries must, in the
current circumstances, be more in the service of state reasons and interests. Increasingly complex crises and challenges
that cannot be ignored, from the described and growing geopolitical tensions
and conflicts, hybrid and cyber threats, foreign information manipulation and
interference, to climate change and increasingly frequent natural disasters.
Crisis situations occur every day both here and around the world. These can
be events that occur quickly and end in a few hours, or they can develop and
continue over several days, months and years. And especially those that pose
a general danger of the widest possible scale, such as military conflicts.
State institutions from lower to higher levels must be ready to protect their
citizens and key social functions that are decisive for social and state
order and everyday life. Prepare for crisis situations That is why Circle 99 has also created a
detailed Citizen Preparedness Guide entitled "Prepare for Crisis
Situations!". We believe that in further work and subsequent sessions we
will come up with a more comprehensive "White Book" on crisis
preparedness and security in BiH. . |