PRIPRAVNOST ZA KRIZE U

BOSNI I HERCEGOVINI (2/2)

Sesija Kruga 99 - 2025-04-27

 

CRISIS PREPAREDNESS IN

BOSNIA AND HERZEGOVINA (2/2)

Krug 99 Session – April 27, 2025

                                                                                
                                                                                Adil Kulenović


Preslagivanje internacionalnih odnosa

 

Radikalno suočeni sa obrisima novog svjetskog poretka zasnovanog na snazi oružane sile, puke osionosti u internacionalnim odnosima i pretenzijama u osvajanja tuđih teritorija, na odbacivanju ljudskih prava i reciprociteta u odnosima između suverenih država, čitav svijet se budi iz sna o nepovredivosti državnih granica i mira.

 

Nas u BiH ne mogu mimoići turbulencija u svijetu, a posebno Evrope čiji smo prirodni i sastavni dio. Sama Europska komisija je predstavila strategiju za pripravnost EU-a u slučajevima prirodnih katastrofa, kibernetičkih napada, geopolitičkih kriza. Mi  koju smo već u kriznim okolnostima i zbog izazova koje nosi državni udar, moramo odmah poduzeti konkretne korake. Stanovništvo ne smije bespomoćno strepiti od nadolazećih opasnosti.

 

Plazimo od toga da su ograničene mogućnosti djelovanja sa državnog nivoa vlasti zbog političkih blokada, izuzev onoga što je već definisanodržavnim zakonima. Međutim, sistem pripravnosti građana i institucija u krizama može sei mora uspostavljati i kroz dogradnju postojećeg institucionalnog okvira i djelovanja od opština, kantona ka višim nivoima vlasti. Pripravnost na krize treba shvatiti kao obavezu i kulturu predupređenja opasnosti.

 

Prijedlog „Kruga 99“

 

Zbog toga „Krug 99“ predlaže i inicira:

1, Da se pristupi izradi strategije za izgradnju aktivnog sistema pripravnosti za sve krizne situacije koje mogu masovno ugroziti stanovništvo bilo da su one izazvane prirodnim nepogodama ili opasnostima od nasilnih incidenata i rata.

 

2. Da se održe sjednice opštinskih vijeća, kantonalnih skupština i viših nivoa vlasti na kojima bi se izvršila procjena opšteg sigurnosnog stanja i mogućih izazova u predstojećem vremenu, te utvrdila strategija i operativni planovi na izgradnji aktivnog sistema pripravnosti od osnovnih ćelija društva ka višim nivoima organizacije države.

 

3. Da se u definisanju ključnih ciljeva strategije projektuje i osigura funkcioniranje osnovnih usluga poput bolnica, škola, prometa, telekomunikacija, energenata, osiguraju zalihe kritične oprema i materijala te prirodnih resursa, poput vode.

 

4. Da se razmotriti potreba i mogućnost donošenja pravilnika ili Zakona o pripravnosti kojim bi se na zajedničkim standardima i mjerljivim ciljevima ojačala otpornost ključnih funkcija društva. Pripremljenost i sigurnost moraju biti ukomponirani i uključeni u politike, programe, edukacije i medije. Treba organizovano utjecati na temeljitu promjenu načina razmišljanja i odnosa prema pripravnosti. Uloga medija, obrazovnog sistema, političkih stranaka, organizacija civilnog društva u tome je od najvišeg značaja.

 

5. Da se koordinacija odgovora na krizne situacije mora implementirati  izvođenjem redovitih vježbi pripravnosti na svim nivoima, od mjesnih zajednica do viših institucija vlasti i organizovanosti društva, od  civilne zaštite, policije, sigurnosti, zdravstvenih radnika i vatrogasaca te olakšavanjem ulaganja u dvojnu namjenu saradnje. 

 

6. Da se pristupi organizovanju masovne Civilne zaštite polazeći od obaveza svakog građanina, mjesne zajednice, opštine, kantona do viših nivoa vlasti. Masovna i dobro organizovana Civila zaštita jeste jedan od ključnih faktora predupređenja i otklanjanja najtežih posljedica kriza ma koje vrste. Mora biti propisana građanska odgovornost za učešće u jedinicama civilne zaštite od mjesne zajednice do drugih nivoa organizovanja.

 

7. Da civilna i obrambena pripravnost i spremnost doprinesu i suočavanju sa današnjim rastućim sigurnosnim izazovima – u zdravstvu, migracijama, tehnološkoj sigurnosti, klimi, obrani ili privredi.

 

8. Da se uspostave krizni centri na svim nivoima vlasti kako bi se poboljšala integracija među postojećim kriznim mehanizmima. Treba ostvariti veću suradnju između oružanih snaga i civilne zaštite, redovitu provedbu vježbi pripravnosti u kojima bi sudjelovale i oružane snage, civilna zaštita, policija, sigurnosne agencije, zdravstveni radnici i vatrogasci.

 

9. Da se po uzoru na EU pozovu građani da osiguraju nužne zalihe za najmanje tri dana. Građani bi trebali imati pripremljenu zalihu nužnih stvari s kojima mogu preživjeti tri dana, što je već uobičajena praksa u nekim evropskim zemljama.

 

10. U školske programe treba da se uvedu lekcije o pripravnosti, obavezna kibernetička pismenost o zaštiti, medijska pismenost i da se u ustanovi Dan pripravnosti s ciljem podizanja svijesti o važnosti toga pitanja. U osnovnim srednjim školama i fakultetima uvesti predmete u vezi sa civilnom zaštitom,  odnosno odbrane i zaštite, hitne pomoći, sigurnosne kulture,  sajber kulture, topografije-izviđanja, te pojačati sportske i streljačke aktivnosti kroz klubove.

 

11. Da se posebna pažnja posveti zaštiti šumskih i ostalih prirodnih resursa od neprijateljskih ugrožavanja, posebno u otkrivanju podmetanja paljevina koje se koriste kao masovno sredstvo za slabljenje državnih resursa i ugrožavanje društava, institucija i sistema.

 

12. Da se preporuči da se važni resursi poput energetskih, putnih, vodenih, zdravstvenih, telekomunikacijskih sistema u situacijama  ugroze (prirodne elementarne nepogode,  pandemijske prijetnje, neprijateljsko djelovanje..) stave pod zaštitu i upravu državnih institucija svih nivoa zbog mogućih zloupotreba i manipulacija kojima su izložene privatne korporacije i privatni interesi.

 

13. Da se posebna pažnja posveti hibridnim i kibernetičkim napadima koje podržavaju neprijateljske strukture i države i širiti svijest o tome. Za to je potrebno predvidjeti medijsku i digitalnu edukaciju stanovništva.

 

14. Da jedan od napora bude uspostava sistema za rano upozoravanje na svim nivoima kako bi se poboljšalo praćenje i reagiranje na prijetnje bilo koje vrste.

 

15. Da privatni sektor preuzme ulogu ne samo dijeljenja informacija nego i u strateškom planiranju, anticipaciji rizika i obuci zaposlenika. Mora se  poticati suradnja javnog i privatnog sektora u strateškim područjima poput kibernetičke sigurnosti te uskladiti potrebe tržišta rada s obrazovnim programima. To uključuje i politike zaliha koja bi uključivala resurse za hitne slučajeve, poput poplava ili pandemija, medicinske potrepštine, kritične sirovine, energetsku opremu te  hranu i vodu. Treba predvidjeti kombinaciju centraliziranih  zaliha i doprinosa privrednih subjekata, a posebno osiguranja kritičnih lijekova.

 

16. Da se izvrši inspekcija postojećih i izvrše pripreme skloništa za stanovništvo i osiguravanje boravka velikih skupina ljudi u vanrednim okolnostima u objektima koji su namijenjeni za zaštitu od prirodnih ili oružanih opasnosti.

 

17. Da se kroz ciljane informativne kampanje, obrazovne programe i dostupne internetske resurse poboljša sigurnosna kultura i javna svijesti o rizicima . Napori se moraju usredotočiti na osnaživanje građana za poduzimanje proaktivnih mjera na pripremama za krize, kao što je izrada planova za hitne slučajeve kućanstava i skladištenja osnovnih zaliha.

 

18. Da se sačine sveobuhvatna i konkretna uputstva za građane o aktivnoj pripravnosti za potencijalne krize, uključujući i one koje se odnose na konflikt.

 

19. Da se pokrene novi zamah u naučno istraživačkom radu za potrebnim aplikativnim rješenjima, koja sada postaju nužna potreba i šansa za nauku. Naša namjenska industrija u kooperaciji sa postojećim ili novim proizvodnim i naučno istraživačkim centrima ima jedinstvenu priliku vlastitog zamaha kako u ekonomsko -komercijalnom tako i razvojno sigurnosnom smislu. Produktivna saradnja IT sektor, privrede i namjenske industrije moraju u sadašnjim okolnostima biti više i u funkciji državnog razloga i interesa.

 

Sve složenije krize i izazovi koji se ne mogu zanemariti, od opisanih i rastućih geopolitičkih napetosti i sukoba, hibridnih i kibernetičkih prijetnji, stranih informacijskih manipulacija i uplitanja, do klimatskih promjena i sve češćih prirodnih katastrofa. Krizne situacije se dešavaju svaki dan i kod nas i širom svijeta. To mogu biti događaji koji se dešavaju brzo i završavaju za nekoliko sati, ili se mogu razviti i nastaviti tokom nekoliko dana i mjeseci i godina. A posebno oni koji predstavljaju opštu opasnost najširih razmjera, kao što su ratni sukobi. Državne institucije od nižeg ka višem nivou moraju biti spremne zaštititi svoje građane i ključne društvene funkcije koje su odlučujuće za društveni i državni poredak i svakodnevni život..

Pripremite se za krizne situacije

Zbog toga je Krug 99 sačinio i detaljnoUputstvo za pripravnost građanapod naslovom  „Pripremite se za krizne situacije!“. Vjerujemo da ćemo u daljem radu i narednim sesijama doći i do obimnije „Bijele knjige“ o pripravnosti na krize i sigurnost u BiH.

 

 

Reorganizing international relations

 

Radically faced with the outlines of a new world order based on the power of armed force, mere dependence in international relations and pretensions to conquer foreign territories, on the rejection of human rights and reciprocity in relations between sovereign states, the entire world is waking up from the dream of the inviolability of state borders and peace.

 

We in BiH cannot escape the turbulence in the world, and especially in Europe, of which we are a natural and integral part. The European Commission itself has presented a strategy for EU preparedness in cases of natural disasters, cyber attacks, geopolitical crises. We, who are already in crisis circumstances and due to the challenges posed by the coup d'état, must immediately take concrete steps. The population must not helplessly fear the coming dangers.

 

We are afraid that the possibilities of action at the state level of government are limited due to political blockades, except for what is already defined by state laws. However, a system of preparedness of citizens and institutions in crises can and must be established through the expansion of the existing institutional framework and action from municipalities, cantons to higher levels of government. Crisis preparedness should be understood as an obligation and a culture of risk prevention.

 

Proposal of the “Circle 99”

 

Therefore, the “Circle 99” proposes and initiates:

1, To begin developing a strategy for building an active preparedness system for all crisis situations that may massively endanger the population, whether they are caused by natural disasters or threats from violent incidents and war.

 

2. To hold sessions of municipal councils, cantonal assemblies and higher levels of government to assess the general security situation and possible challenges in the coming period, and to determine a strategy and operational plans for building an active preparedness system from the basic cells of society to higher levels of state organization.

 

3. To define the key goals of the strategy to design and ensure the functioning of basic services such as hospitals, schools, transport, telecommunications, energy sources, ensure supplies of critical equipment and materials and natural resources, such as water.

 

4. To consider the need and possibility of adopting a rulebook or a Law on Preparedness that would strengthen the resilience of key functions of society based on common standards and measurable goals. Preparedness and security must be integrated and included in policies, programs, education and media. There needs to be an organized influence on a fundamental change in the way of thinking and attitudes towards preparedness. The role of the media, the education system, political parties, civil society organizations in this is of the utmost importance.

 

5. That the coordination of responses to crisis situations must be implemented by conducting regular preparedness exercises at all levels, from local communities to higher institutions of government and the organization of society, from civil protection, police, security, health workers and firefighters, and by facilitating investments in dual-purpose cooperation.

 

6. That the organization of mass Civil Protection should be approached based on the obligations of every citizen, local community, municipality, canton to higher levels of government. Mass and well-organized Civil Protection is one of the key factors in preventing and eliminating the most severe consequences of crises of any kind. Civil responsibility for participation in civil protection units from local communities to other levels of organization must be prescribed.

 

7. That civil and defense preparedness and readiness contribute to facing today's growing security challenges - in health, migration, technological security, climate, defense or economy.

 

8. To establish crisis centers at all levels of government in order to improve integration among existing crisis mechanisms. There should be greater cooperation between the armed forces and civil protection, regular implementation of preparedness exercises in which the armed forces, civil protection, police, security agencies, health workers and firefighters would participate.

 

9. Following the example of the EU, citizens should be invited to secure necessary supplies for at least three days. Citizens should have a prepared supply of necessary things with which they can survive for three days, which is already a common practice in some European countries.

 

10. Lessons on preparedness, compulsory cyber literacy on protection, media literacy should be introduced into school programs and Preparedness Day should be established with the aim of raising awareness of the importance of this issue. In primary and secondary schools and faculties, introduce subjects related to civil protection, i.e. defense and protection, emergency assistance, security culture, cyber culture, topography-reconnaissance, and increase sports and shooting activities through clubs.

 

11. That special attention be paid to the protection of forest and other natural resources from hostile threats, especially in detecting arson attacks that are used as a mass means of weakening state resources and endangering societies, institutions and systems.

 

12. That it be recommended that important resources such as energy, road, water, health, telecommunications systems in situations of threat (natural disasters, pandemic threats, hostile actions, etc.) be placed under the protection and management of state institutions at all levels due to possible abuses and manipulations to which private corporations and private interests are exposed.

 

13. That special attention be paid to hybrid and cyber attacks that support hostile structures and states and to raise awareness about them. For this, it is necessary to foresee media and digital education of the population.

 

14. That one of the efforts be the establishment of an early warning system at all levels in order to improve monitoring and response to threats of any kind.

 

15. That the private sector take on a role not only in information sharing but also in strategic planning, risk anticipation and employee training. Cooperation between the public and private sectors in strategic areas such as cyber security must be encouraged and the needs of the labor market aligned with educational programs. This includes stockpile policies that would include resources for emergencies such as floods or pandemics, medical supplies, critical raw materials, energy equipment, and food and water. A combination of centralized supplies and contributions from economic entities should be foreseen, especially the insurance of critical medicines.

 

16. To inspect existing and prepare shelters for the population and to ensure the accommodation of large groups of people in emergency situations in facilities intended for protection against natural or armed hazards.

 

17. To improve security culture and public awareness of risks through targeted information campaigns, educational programs and available online resources. Efforts must focus on empowering citizens to take proactive measures in preparing for crises, such as developing household emergency plans and stockpiling essential supplies.

 

18. To develop comprehensive and concrete instructions for citizens on active preparedness for potential crises, including those related to conflict.

 

19. To launch a new momentum in scientific research work for the necessary applied solutions, which are now becoming an urgent need and an opportunity for science. Our specialized industry, in cooperation with existing or new production and scientific research centers, has a unique opportunity to gain momentum both in economic and commercial terms and in terms of development and security. Productive cooperation between the IT sector, the economy and specialized industries must, in the current circumstances, be more in the service of state reasons and interests.

 

Increasingly complex crises and challenges that cannot be ignored, from the described and growing geopolitical tensions and conflicts, hybrid and cyber threats, foreign information manipulation and interference, to climate change and increasingly frequent natural disasters. Crisis situations occur every day both here and around the world. These can be events that occur quickly and end in a few hours, or they can develop and continue over several days, months and years. And especially those that pose a general danger of the widest possible scale, such as military conflicts. State institutions from lower to higher levels must be ready to protect their citizens and key social functions that are decisive for social and state order and everyday life.

 

Prepare for crisis situations

That is why Circle 99 has also created a detailed Citizen Preparedness Guide entitled "Prepare for Crisis Situations!". We believe that in further work and subsequent sessions we will come up with a more comprehensive "White Book" on crisis preparedness and security in BiH.

 

 .

 


Popularni postovi s ovog bloga

MALA ŠKOLA KULTURE I SUBKULTURE GOVORA

JAVNO PRIZNAJEM - JA SAM JEDAN OD ODGOVORNIH ZA RASPAD JUGOSLAVIJE

BOSANSTVO JE BUDUĆNOST BOSNE

FEDERALNA ELEKTRO DEMOKRATIJA JEDNAKO VEĆI RAČUNI ZA ELEKTRIČNU ENERGIJU