ANALIZA ZAKLJUČAKA

EVROPSKOG SUDA

ZA LJUDSKA PRAVA

U SLUČAJU

KOVAČEVIĆ

 

ANALYSIS OF THE CONCLUSIONS

OF THE EUROPEAN COURT

OF HUMAN RIGHTS

IN THE KOVAČEVIĆ CASE

 

Krug 99, Sarajevo

Analiza Zaključaka Evropskog suda za ljudska prava (ESLJP) u kontekstu demokratije u Bosni i Hercegovini otvara niz važnih pitanja o pravnim i političkim implikacijama. Evo nekoliko ključnih elemenata koji se često ističu kao potencijalno nedopustivi u radu ESLJP: selektivna pravda, etničke kvote i diskriminacija, uticaj na suverenitet, kritički pristup prema Sudu, zanemarivanje lokalnih konteksta, prava pojedinaca nasuprot kolektivnim pravima, uticaj na demokratske institucije.

Ove tačke ukazuju na kompleksnost odnosa između praksi ESLJP i demokratskih standarda u Bosni i Hercegovini, naglašavajući potrebu za daljnjim istraživanjem i promišljanjem o pravima i odgovornostima svih aktera u ovom procesu:

1. Pitanje nepristranosti i pravičnosti postupanja Suda

U svome izlaganju tokom izricanja Zaključaka Evropskog suda za ljudska prava, predsjednik Suda je nekoliko puta koristio frazu da se radi o „velikoj, velikoj, velikoj iznimci zbog osjetljivosti predmeta i šireg interesa javnosti“ što govori o tome da nije riječ o normalnoj ili uobičajenoj proceduri već o montiranom procesu. "Velika, velika, velika iznimka":ova fraza ukazuje da se radi o vanrednom postupku koji se ne pridržava standardnih pravila, što može izazvati zabrinutost oko nepristrasnosti i pravičnosti postupanja Suda.

2. Osporavanje prirode indirektnih izbora

U stavu 1. tih Zaključaka se konstatuje da je aplikant Kovačević „osporavao prirodu indirektnih izbora za Doma naroda Bosne i Hercegovine kako je utvrđeno Izbornim zakonom i nametnutim odredbama Visokog predstavnika iz oktobra 2022. godine“ unatoč činjenici da aplikant Kovačević nije ni mogao kao argument koristiti nametanje Visokog predstavnika iz oktobra 2022. godine, jer je njegova aplikacija predata Evropskom sudu za ljudska prava mnogo ranije. Uočljivo je da je Sud iznosio fingirane argumente koji nisu bili dio izvorne tužbe, stoga se s pravom može postaviti pitanje o tome da li su svi aspekti slučaja pravilno uzeti u obzir.

3. Ustavne odredbe

U svojoj aplikaciji Kovačević je osporavao odredbe Ustava Bosne i Hercegovine (član 4.1 i član 5.), kojim se onemogućava konzumacija aktivnog biračkog prava u izborima za Predsjedništvo Bosne i Hercegovine i Dom naroda Bosne i Hercegovine. To je potvrđeno i u prvostepenoj presudi iz avgusta 2023. godine. Dodatno tome, Kovačević je problematizirao određene odredbe Ustava Bosne i Hercegovine u smislu diskriminatornog uticaja istih, što je potkrijepljeno presudama viših instanci. Time se naglašava značaj unutrašnjih pravnih sredstava koja su možda ignorisana od strane Suda, posebno sa aspekta iskorištenosti domaćih efektivnih pravnih lijekova, koje je aplikant zasigurno iskoristio, navodeći između ostalog sudsku praksu Evropskog suda za ljudska prava iz predmeta „Zornić“.

4. Nametanje pravne situacije

Za fabrikovanje nove pravne situacije od strane Suda, a koja nije predmetom tužbenog zahtjeva iz aplikacije Kovačevića, Evropski sud za ljudska prava se ne može opravdati nekom „velikom, velikom, velikom iznimkom“ već naprotiv na nivou percepcije može se konstatirati da se radilo o namjeri da se proizvede takva pravna situacija koja će omogućiti negiranje „Statusa žrtve“ i u istom smislu navodnog nekorištenja domaćih pravnih lijekova. Nametanje novog pravnog okvira bez odgovarajuće osnove može imati dalekosežne posljedice za pravni sistem i ljudska prava u Bosni i Hercegovini. Potrebno je istaći kako je aplikant  Kovačević i ovdje koristio sudsku praksu iz predmeta „Sejdić-Finci“ i „Zornić“, kao i druge predmete Evropskog suda za ljudska prava, tako da je njegov „Status žrtve“ bio uredno dokazan, ali je zbog fabrikovanja nove pravne situacije, koja ne odgovara tužbenom zahtjevu samog aplikanta Kovačevića, očito namjerno stvorena vještačka pravna situacija da se njegov „Status žrtve“ ospori u nejasnim, neargumentovanim i pravno neutemeljenim pravnim okolnostima.

5. Interes HDZ-a i susjedne Hrvatske

Kada imamo u vidu da je Evropski sud za ljudska prava donio zaključke koji nemaju uporište u tužbenom zahtjevu Kovačevića, onda se može jasno reći da se radilo o namjeri da se predmet obori u korist HDZ-a, susjedne Hrvatske i očito samog Visokog predstavnika.Opravdana sumnja u političku motivaciju odluka Suda može biti ključna za razumijevanje internacionalnih odnosa u regionu i njihovog uticaja na unutrašnju politiku.

6. Pravo na demokratiju

Oduzimanje prava na samoodređenje i demokratiju krši temeljne principe međunarodnog prava i ljudskih prava.Ova situacija stvara ambivalentan odnos između unutrašnjih i vanjskih faktora, čime se potkopava suverenitet i sposobnost države da autonomno donosi odluke. Potrebno je osnaživanje građanskog društva, povratak dijalogu i implementacija reformi kako bi se poboljšao demokratski ambijent i osiguralo da svi građani Bosne i Hercegovine imaju jednaku priliku za sudjelovanje u politici i donošenju odluka koje se tiču njihovih života. Održavanje stabilnosti i promicanje prava na samoodređenje ključni su za izgradnju održive i pravedne demokracije.

7. (Ne)koruptivnost Suda

Kontroverzan pristup Evropskog suda za ljudska prava, koji je primio donaciju od 100.000 Eura iz susjedne Hrvatske,čime je, dopuštajući da se kao „umješači“ ili „treće strane“ uključi Visoki predstavnik i susjedna Hrvatska, doveo samog aplikanta Kovačevića u neravnopravan položaj i oduzeo mu pravo na pravičan sudski postupak.

Ova analiza nesporno ukazuje na potrebnu kritičku refleksiju o postupcima Evropskog suda za ljudska prava, posebno u kontekstu pitanja prava i pravde u Bosni i Hercegovini. Ova situacija naglašava kompleksnost pravnih postupaka i umiješanosti političkih interesa, te izazov očuvanja pravde i demokratije u regionu. Potrebno je angažovati se na internacionalnoj sceni kako bi se osiguralo da Bosna i Hercegovina može ostvariti svoja prava kao suverena država.

Zalaganja Kruga 99

Situacija u Bosni i Hercegovini (BiH) odražava duboko ukorijenjene probleme u vezi s etničkom diskriminacijom koja prožima različite aspekte života, od izbornog zakonodavstva do socijalno-političkih i ekonomskih uslova. Ovaj etno-feudalniustroj stvara podjele među stanovništvom, što dovodi do različitih oblika diskriminacije kao I neravnoteže moći između različitih kolektiviteta.

Trenutni ustavni okvir izgleda da inherentno podržava ovu diskriminaciju, stvarajući scenario u kojem manjina može vršiti kontrolu nad većinom. Ovo se manifestuje u pravima glasa i zakonodavnoj reprezentaciji koja favorizuje određene etničke grupe, što rezultira političkim pejzažom gdje je jednakost kompromitovana. Činjenica da su ove nejednakosti sadržane u ustavu ukazuje na sistemsku prirodu problema, perpetuirajući ciklus diskriminacije i nezadovoljstva među građanima.

Moja presuda, kao i ostale 4 presude Evropskog suda za ljudska prava ističe hitnost promjena i ukazuje na to da je potrebno adresirati korijenske uzroke diskriminacije kako bi se postigla prava jednakost. Izborni zakoni koji proizlaze iz ustavne strukture samo odražavaju ovaj temeljni problem; sve dok osnova ostaje diskriminatorna, zakoni će i dalje uskraćivati prava segmentima populacije na osnovu njihove etničke I geografske pripadnosti.

Ova situacija ne samo da prijeti demokratskim principima, već i destabilizuje društvenu strukturu BiH, što može dovesti do potencijalnih sukoba i socijalnih nemira. Želja etno-nacionalista da održe vlast u svojim regijama na račun šire nacionalne jedinice ilustrira dubok izazov koji treba riješiti—ne samo kroz zakonske reforme, već i kroz podsticanje dijaloga i razumijevanja među stanovništvom. Pravi napredak zahtijeva zajednički napor lokalnih lidera i internacionalne zajednice da promovišu inkluzivno upravljanje koje poštuje i uzdiže sve građane, bez obzira na njihovu etničku ili geografsku pripadnost. U tom smislu Asocijacija nezavisnih intelektualaca Krug 99 priprema “Bijelu knjigu” kao putokaz koji korespondira sa europskim demokratskim vrijednostima, kroz ustavne principe i u skladu s njima i prijedlogom novog ustava vodi Bosnu u pravcu demokratskog, liberalnog, inkluzivnog uređenja države.

Bijela knjiga Kruga 99:

"Bijela knjiga" bi trebala obuhvatiti:

Reformu Ustava: Uvođenje novih ustavnih principa koji bi promovisali ravnopravnost svih građana, bez obzira na etničku ili geografsku pripadnost.

Promocija dijaloga: Podsticanje  razvoja parlamentarne demokratije nasuprot dosadašnjoj praksi donošenja odluka na netransparentan način, kroz dogovore predstavnika interesnih grupa kao što su stranački lideri (sa ili bez prisustva internacionalne zajednice).

Inkluzivno upravljanje: Razvijanje modela upravljanja koji uključuje sve građane i osigurava njihova prava i interese, bez isključivanja ili favorizovanja bilo koje etničke zajednice.

Da bi Bosna i Hercegovina krenula naprijed, potreban je zajednički napor lokalnih lidera i internacionalne zajednice da se prepoznaju i adresiraju korijeni diskriminacije. Samo kroz sistemske promjene i izgradnju inkluzivnog društva moguće je postići dugotrajan mir i stabilnost, a na tim temeljima izgradnju standarda liberalne demokratije i socio-ekonomskog prosperiteta.  

 

Analysis of the Conclusions of the European Court of Human Rights (ECHR) in the context of democracy in Bosnia and Herzegovina raises a series of important questions regarding legal and political implications. Here are some key elements often highlighted as potentially unacceptable in the work of the ECtHR: selective justice, ethnic quotas and discrimination, influence on sovereignty, critical approaches toward the Court, neglect of local contexts, individual rights versus collective rights, and impact on democratic institutions.

 These points indicate the complexity of the relationship between ECHR practices and democratic standards in Bosnia and Herzegovina, emphasizing the need for further investigation and reflection on the rights and responsibilities of all actors involved in this process:

1. Issue of impartiality and fairness of Court proceedings

During the presentation of the Court’s Conclusions, the Court President repeatedly used the phrase that it was a “large, very, very, very exceptional case due to the sensitivity of the matter and the broader public interest,” suggesting that this is not a normal or routine procedure but a staged process. The phrase “large, very, very, very exceptional” indicates that this is an extraordinary procedure not adhering to standard rules, which could raise concerns about impartiality and fairness in the Court’s proceedings.

 2. Questioning the nature of indirect elections

In paragraph 1 of these Conclusions, it is stated that the applicant, Kovačević, “challenged the nature of the indirect elections for the House of Peoples of Bosnia and Herzegovina as established by the Election Law and imposed by the High Representative’s provisions from October 2022,” despite the fact that Kovačević could not have used the imposition of the High Representative from October 2022 as an argument, since his application was submitted to the ECtHR much earlier. It is noticeable that the Court presented fabricated arguments that were not part of the original complaint, raising legitimate questions about whether all aspects of the case were properly considered.

 3. Constitutional provisions

In his application, Kovačević challenged provisions of the Constitution of Bosnia and Herzegovina (Articles 4.1 and 5), which restrict the exercise of active voting rights in elections for the Presidency and the House of Peoples of Bosnia and Herzegovina. This was confirmed in the first-instance verdict from August 2023. Additionally, Kovačević questioned certain constitutional provisions for their discriminatory impact, supported by judgments of higher courts. This underscores the importance of domestic legal remedies that may have been overlooked by the Court, especially in terms of utilizing effective legal remedies available domestically, including relevant case law from the European Court of Human Rights, such as the “Zornić” case.

 4. Imposition of a legal situation

To fabricate a new legal situation by the Court, which was not the subject of the applicant’s complaint, the ECHR cannot justify it as a “large, very, very, very exceptional” case; rather, it can be perceived as an intention to produce a legal scenario that would deny the “Status of Victim” and the alleged non-utilization of domestic legal remedies. Imposing a new legal framework without proper basis can have far-reaching consequences for the legal system and human rights in Bosnia and Herzegovina. It should be noted that Kovačević also referenced case law from the “Sejdić-Finci” and “Zornić” cases, as well as other ECtHR rulings, demonstrating that his “Status of Victim” was properly established. However, the deliberate creation of an artificial legal situation to challenge his status appears to be a manufactured attempt to undermine his rights based on vague, unsubstantiated, and legally ill-founded grounds.

5. Interests of HDZ and neighboring Croatia

Given that the ECtHR conclusions are not grounded in Kovačević’s complaint, it can be clearly argued that there was an intention to dismiss the case in favor of HDZ, neighboring Croatia, and apparently the High Representative himself. Suspicion of political motives behind the Court’s decisions may be crucial for understanding regional international relations and their influence on internal politics.

6. Right to democracy

The deprivation of the right to self-determination and democracy violates fundamental principles of international law and human rights. This situation creates an ambivalent relationship between internal and external factors, undermining sovereignty and the state's ability to make autonomous decisions. Strengthening civil society, returning to dialogue, and implementing reforms are necessary to improve the democratic environment and ensure that all citizens of Bosnia and Herzegovina have equal opportunities to participate in politics and decision-making processes affecting their lives. Maintaining stability and promoting the right to self-determination are key to building a sustainable and just democracy.

7. (Un)corruptibility of the Court

The controversial approach of the European Court of Human Rights, which received a donation of 100,000 Euros from neighboring Croatia, by allowing the High Representative and neighboring Croatia to intervene as "interveners" or "third parties," placed the applicant Kovačević in an unequal position and deprived him of the right to a fair trial.

This analysis undoubtedly points to the need for critical reflection on the actions of the European Court of Human Rights, especially in the context of issues related to rights and justice in Bosnia and Herzegovina. This situation highlights the complexity of legal proceedings and the involvement of political interests, as well as the challenge of safeguarding justice and democracy in the region. It is essential to engage at the international level to ensure that Bosnia and Herzegovina can realize its rights as a sovereign state.

 Krug 99 (Circle 99's) Commitment

The situation in Bosnia and Herzegovina reflects deeply rooted problems of ethnic discrimination permeating various aspects of life, from electoral legislation to socio-political and economic conditions. This ethno-feudal system creates divisions among the population, leading to various forms of discrimination and imbalances of power between different collectives.

The current constitutional framework appears to inherently support this discrimination, creating a scenario where a minority can exercise control over the majority. This is manifested in voting rights and legislative representation that favors certain ethnic groups, resulting in a political landscape where equality is compromised. The fact that these inequalities are enshrined in the constitution indicates the systemic nature of the problem, perpetuating a cycle of discrimination and dissatisfaction among citizens.

The judgment in my case, along with the other four judgments of the European Court of Human Rights, highlights the urgency of reform and indicates that it is necessary to address the root causes of discrimination in order to achieve true equality. The electoral laws that arise from the constitutional structure merely reflect this fundamental problem; as long as the foundation remains discriminatory, the laws will continue to deny rights to segments of the population based on their ethnic and geographical affiliation.

This situation not only threatens democratic principles but also destabilizes the social structure of BiH, potentially leading to conflict and social unrest. The desire of ethno-nationalists to retain power in their regions at the expense of broader national unity illustrates a profound challenge that must be addressed—not only through legal reforms but also through the promotion of dialogue and understanding among the population. True progress requires a joint effort by local leaders and the international community to promote inclusive governance that respects and uplifts all citizens, regardless of their ethnic or geographic background.

In this regard, the Association of Independent Intellectuals “Circle 99” is preparing a “White Paper” as a roadmap aligned with European democratic values, outlining constitutional principles and proposing a new constitution that guides Bosnia toward a democratic, liberal, and inclusive state structure.

Krug 99 White Paper

The “White Paper” should include:

Constitutional Reform: Introduction of new constitutional principles that promote equality for all citizens, regardless of ethnic or geographical affiliation.

Promotion of Dialogue: Encouraging the development of parliamentary democracy in contrast to the current practice of decision-making through opaque agreements among interest group representatives, such as party leaders (with or without the presence of the international community).

Inclusive Governance: Development of a governance model that includes all citizens and guarantees their rights and interests, without exclusion or favoritisms toward any ethnic community.

For Bosnia and Herzegovina to move forward, a joint effort by local leaders and the international community is needed to identify and address the roots of discrimination. Only through systemic change and the construction of an inclusive society can lasting peace and stability be achieved—and on those foundations, the development of liberal democratic standards and socio-economic prosperity.

DODATAK A.Knežević:

Bosna i Hercegovina treba da bude građanska država sa mehanizmima za spriječavanje etničke majorizacije i diskriminacije.

 

ADDENDUM A.Knežević:

Bosnia and Herzegovina should be a civil state with mechanisms to prevent ethnic majorization and discrimination.

Popularni postovi s ovog bloga

MALA ŠKOLA KULTURE I SUBKULTURE GOVORA

JAVNO PRIZNAJEM - JA SAM JEDAN OD ODGOVORNIH ZA RASPAD JUGOSLAVIJE

BOSANSTVO JE BUDUĆNOST BOSNE

FEDERALNA ELEKTRO DEMOKRATIJA JEDNAKO VEĆI RAČUNI ZA ELEKTRIČNU ENERGIJU